zondag 29 november 2015

Amsterdamse Waterleidingduinen: Begin november

Begin november: toen er nog blad aan de bomen zat, het nog rustig weer was met veel mist, toen de zon zich nog af en toe liet zien.

November begon met mooi en rustig herfstweer, vaak mistige ochtenden en zo nu en dan een waterig zonnetje.

Toen het blad nog aan de bomen zat



 En het deel dat er al af was gevallen lag als een mooi kleurrijk tapijt op het bospad.



 Dit Spitsertje keek mij nieuwsgierig aan, op de voorgrond de wazige duindoornstruiken, de oranje bessen geven nog veel kleur in het duin.



 Een minder bekend, maar prachtig deel van de Waterleidingduinen, het gebied rond de Appelenberg, als je vanaf Zandvoort naar ingang Oase loopt kun je op een gegeven moment tussen twee bunkers ( eentje met schoorsteen) een smal pad omhoog nemen. Het is even flink klimmen en dalen, maar je krijgt er mooie uitzichten voor terug.......



 Maar deze keer kwam de mist ineens opzetten en waren de kleurrijke vergezichten toch ietsje minder kleurrijk.




 Een mooi mannetjes hert samen met zijn vriendinnetje.



 Wat verderop kwam ik dit mooie vosje tegen.



 Hier stond ze zo mooi aan de rand bij het water met op de achtergrond de herfstkleuren, dit is toch weer volop genieten.



 Een damhertmannetje kijkt even om het hoekje, ook hier nog mooie herfstkleuren. Het was een heerlijke dag, als je wat verder bij de ingangen en de paaltjes routes vandaan bent, dan is het een oase van rust. Dat trekt mij ook zo aan, de natuur, de rust en de ruimte, ik kom er ook helemaal tot rust. Kan alle hectiek van de drukke werkweek van mij af laten glijden en volledig ontspannen genieten van alles wat ik op een wandeling tegenkom. En dat is iedere keer weer anders, en steeds weer een verrassing.



 In het infiltratiegebied zag ik deze spreeuw, er was geen zon, maar met de zon op zijn veren zie je dat deze vogel ook prachtige kleuren heeft.



Ook zag ik de eerste wilde zwanen, afstand was groot, maar al op 8 november kon ik deze zwanen fotograferen. Vorig jaar was mijn eerste waarneming op 13 november. Ik hoop uiteraard later in de winter nog een betere foto te maken van deze prachtige vogels, en natuurlijk ook van de andere wintergasten die dan in de Waterleidingduinen te zien zijn.



 Mooie jonge vos nabij het infiltratiegebied.



 De duindoorns zijn nu overrijp, nog even en het zal gaan gisten, dan bevatten deze bessen alcohol waar de vogels die ze eten echt dronken van kunnen worden. Ik heb het zelf nog nooit gezien, maar ik ken verhalen van mensen die wel dronken kramsvogels heeft gezien. Dat zou ik nou best eens mee willen maken, hikkende en waggelende kramsvogels :-)


Op weg naar de uitgang werd ik nog even bekeken door dit mooie jonge mannetjesdamhert.
Na de rustige start van november werd het halverwege de maand onstuimig en kleddernat. Toch kon ik nog 1 dag genieten  in de duinen, de foto's daarvan komen in de volgende blog.

1 opmerking:

  1. Een mooie serie Ghita.
    Deze hier boven en de tweede met de gele herfstbladeren die vind ik de mooiste.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita