woensdag 1 april 2015

Polders Poelgeest Februari-maart 2015

Zodra de winter voorbij is en de eerste grutto's weer arriveren in de Poelgeest polders, ga ik daar ook weer regelmatig een kijkje nemen. 
 In het voorjaar is er veel te zien in de Poelgeest polders. Hier een verzamel blogje van wat ik in februari en maart daar heb gezien.
De poelgeest Polders met de molen, waar regelmatig aalscholvers plaatsnemen op een van de wieken.

en de aalscholver zit op de molenwiek op de uitkijk.

Een kuifeendje (m) zit even heel dichtbij...


Zou dit een koppeltje worden, het mannetje zwemt stoer rechtop en die blik van het vrouwtje....ze lijkt wel een beetje verliefd (of heb ik gewoon teveel fantasie).

De meerkoet was ook druk op zoek naar een vrouwtje en maakte ruzie met elke andere vogel die er in zijn buurt kwam

Grauwe ganzen

Grote Canadese ganzen

Een mengelmoes: hybride brandgans- Grote Canadese gans. Er liepen ook brandganzen in de polder, te ver voor een foto, maar deze soort is dus ook aanwezig. In deze periode zag ik ook een nijlganzen paartje met een rijtje jongen, die zijn er ook vroeg bij.

Chileense knobbelgans, deze horen bij de boerderij die langs de polders staat, maar de ganzen zwemmen regelmatig in het water tussen de andere ganzensoorten.

Slobeend en wintertaling

Een grote groep grutto's vloog op en kwam weer neer. Op 6 maart maakte ik de eerste grutto foto's.  Er zaten toen al meer dan 500 grutto's in het gebiedje. Ik hoop de komende tijd nog mooie grutto foto's te maken hier in dit gebied.

Wilde eend (v) lag lekker te relaxen.

De fuut vertoonde nog geen baltsgedrag, het staat nog op mijn wensenlijstje om dit vast te leggen.....

Kuifeend in de zon, prachtige kleur blauw op zijn koppie

De rietgorst laat zich alweer horen, over een maandje voegen rietzanger en hopelijk ook de blauwborst zich weer bij hem en wordt het weer een mooi concert tussen het riet.

Deze wintertaling (m) kwam ook even wat dichterbij, vaak zijn ze heel schuw en gaan ze er al vandoor voordat je de camera in de aanslag hebt.

Klein hoefblad.
Behalve vogels kun je in het voorjaar ook deze bloemen tegenkomen, de eerste vlinder zagen we ook al fladderen en misschien lopen er straks weer lammetjes rond bij de schapen die het hele jaar door rond de polders lopen. 
 De komende tijd zal ik weer vaker in dit mooie gebiedje vertoeven want er komt nog veel moois aan: de jonge gansjes en eendjes, de eerder genoemde blauwborst, lepelaars....ik ben benieuwd wat dit voorjaar nog meer gaat brengen in Poelgeest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita