donderdag 12 maart 2015

zwarte zwanen met kleintjes, polders Poelgeest

Soms heb je van die natuurmomenten waar je nog dagen aan terug denkt, zo mooi. In het weekend van 6-8 maart heb ik genoten van een paartje zwarte zwanen en hun jongen. Vanaf het moment dat het eerste jong op het nest zat onder moeders vleugels tot het vertrek van de zwaantjes met hun ouders naar het "grote" water. Zo had ik na de zwanendans van de knobbelzwanen nu weer een prachtige zwanenserie uit de Poelgeest polders.


Vanaf eind januari lag deze zwarte zwaan op het nest.
Het eerste jong is waarschijnlijk op donderdag 5 maart geboren.
Op vrijdag 6 maart bracht ik weer een bezoekje aan de poelgeest polders, vanaf eind februari begint het daar weer echt leuk te worden met veel vogels (veel soorten ook). Ik had al op waarneming.nl gezien dat er 1 pul was. Ik hoopte natuurlijk dat ik daar iets van zou gaan zien.


Samen op het nest. Ik wist toen nog niet dat er 2 pulletjes onder de vleugels van de zwaan liggend op het nest zaten.


De kleintjes


Lief, de andere pul had weer de beschutting onder de vleugels opgezocht, er stond namelijk een stevige wind, precies op het nest.



Dit pulletje vroeg steeds om aandacht, het andere pulletje onder de vleugels bleef heel rustig en stil zitten.



De oudste pul kreeg op zaterdag 7 maart zwemles van de ene ouder, terwijl de andere ouder bij de andere twee kleintjes op het nest bleef.


alweer lief....


Wat heb ik hiervan genoten, hoe de ouder zwaan dichtbij het kleintje blijft en goed op let wat er om hun heen gebeurd, ze gingen nog niet zo ver van het nest vandaan.





Na de zwemles, weer terug op het nest.



De drie kleintjes met ma of pa op het nest. Wat zijn ze toch schattig.



Ik was net te laat voor het vleugel-wapper-moment, maar ook dit vind ik wel mooi



Close up van een van de ouders



Op zondag 8 maart was het gezin verhuisd naar de overkant van het wandelpad, ze hadden het nest verlaten. Dit betekende ook dat er niet meer eieren waren en dat het derde jong het niet heeft gehaald. Ik hoorde later van andere fotografen dat het jong heel zwak was, in het water was terecht gekomen en opgegeten......ja de natuur is wreed. 


nog onder de hoede van pa of ma zwarte zwaan.






in het zonnetje



Op pad



Zelf voedsel zoeken, moeder zwaan houdt het goed in de gaten.



Zo lief!
Het was heel bijzonder om gedurende 3 dagen deze zwanenfamilie te volgen. Wat gaat het snel. Al na 2 dagen zwemmen de kleintjes met de ouders rond en een dag later zijn ze al van het nest verdwenen en gaan ze buiten de poelgeest polders op avontuur. Ik hoop ze nog eens tegen te komen.
Het is een lange blog geworden, maar deze dagen bij de zwanen leverde zoveel mooie foto's op van bijzondere momenten uit de eerste dagen van het zwanenleven.....dat ik voor 1 keer maar gewoon wat meer foto's plaats.
Vorig jaar kwam ik een familie  zwarte zwanen  tegen in het centrum van Leiden, grote kans dat we dit gezinnetje daar ook nog tegen gaan komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita