donderdag 16 oktober 2014

Amsterdamse Waterleidingduinen oktober 2014

Naast de damhertenbronst was er in oktober nog meer te beleven in de Waterleidingduinen. Ook deze maand had weer een paar prachtige zonnige en warme dagen waardoor we zelfs eind oktober nog libellen  zagen. Hier een impressie van wat ik tegenkwam tijdens verschillende wandelingen.
Half oktober, de Beukenlaan:
Het is nog erg groen, de herfstkeuren
zie je hier vooral op de grond, maar
nog niet aan de bomen. 

Wat vanaf oktober ook steeds vaker gebeurd, wanneer de nachten koel en rustig zijn.....mist. Op een dinsdag zat het heel lang dicht van de mist, terwijl er een mooie zonnige dag was voorspeld. Die zon kwam wel, maar we moesten er tot  drie uur op wachten.

 En als de zon dan doorbreekt, zie je meteen dat de herfst zijn kleuren toont.

 De warme oktobermaand zorgde ervoor dat tot eind oktober nog vlinders te zien waren. Deze atalanta had het zandpad uitgekozen om zich op te warmen.

 Goud

rood
Gezwam, hier was ik op zoek naar de herhaling. Daarvoor had ik twee paddenstoeltjes nodig, 1 scherp op de voorgrond, de ander wazig in de achtergrond. Andersom heb ik ook geprobeerd, maar dat lukte niet, maar dit blijft zo leuk om te doen, heel verrassend soms wat het effect is.

 Landschapje met beginnende herfstkleuren, het rood in deze foto is afkomstig van de besjes in de bomen. Die bomen worden veel bezocht door allerlei vogels, maar het valt niet mee om die te fotograferen.

Een vogel die niet voor de besjes komt maar wel blij was met de vele libellen die er rond een poeltje rondvlogen was de klapekster. Hij zat wel wat ver weg, hoog in de boom, maar ik was blij want ik had mijn eerste klapekster gespot en gefotografeerd. Hopelijk heeft deze klapekster hier zijn stekkie gevonden, want dan heb ik hem kans binnenkort nog eens te fotograferen, want ik wil natuurlijk nog meer en beter.

Een een ander soort vossenfoto, de oude moervos zat op het bekende plekje langs de klinkerweg haar staart te poetsen, ik vond haar gewoon mooi zo, opgaand in waar ze mee bezig was en geen oog voor de fotograaf die voor haar in het gras lag. 

Duo penotti, deze twee damhertjes in het herfstlandschap stonden er zo mooi bij, dan kan ik het niet laten om weer en foto te maken, de damherten vervelen mij nooit.

 En soms kun je een van de vossen ook op een mooie manier fotograferen, dit vosje keek wat dromerig voor zich uit en door de wazige voor en achtergrond kon ik dat dromerige sfeertje een beetje vastleggen.

 De scandinavische roodborsten zijn er weer, deze lijken minder schuw dan onze roodborsten en zitten vaak op een hoge uitkijk post, ze zingen ook, soms zelfs smorgens vroeg als het nog donker is.

 De staartmezen zijn dol op al die rode vruchtjes, het was maar een heel kort momentje dat dit vogeltje stil zat, maar ik kon precies 1 foto maken voordat ze er weer vandoor ging.

 Jong damhertmannetje in het mooie licht van de namiddag, dat is ook oktober, het licht is weer heel mooi, niet meer zo hard als in de zomer. Ja, en het is ook eerder donker, dus soms wordt het nog stevig doorlopen om voor zonsondergang uit de AWD te zijn.

 Nog even terug naar de mistige morgen, wat zijn de oude bomen aan de Beukenlaan toch mooi, op sommige plekjes hebben we ook dansende bomen, dan zou ik daarvoor niet eens naar het Speulderbos hoeven.

 Vermoeide damhertman was toch even alert, terwijl ik vanaf afstand deze foto maakte (lang leve de superzoom), kwam een andere fotograaf iets te dichtbij. Het volgende moment stond dit hert op en wandelde naar een rustigere plek.

 Op de warme en zonnige dagen zag je overal libellen, zoals deze heidelibel die zich tegen een boomstronk opwarmde.

Aan het einde van een mooie wandeling zag ik deze twee hertenmannen, helaas wel wat takke die in de weg staan, maar ik vond het toch een mooi en sfeervol plaatje om deze lange blog mee te eindigen. Deze twee heren waren weer maatjes, wat al aangaf dat de damhertenbronst ten einde was. Dit was een iets langere blog dan gebruikelijk. De volgende blog zal in het teken van de herfst staan, drie keer raden: Paddenstoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita