zaterdag 23 augustus 2014

Zomervaria AWD 2014

Bijna een maand was ik niet in de Amsterdamse waterleidingduinen geweest maar eindelijk kon ik weer, en ja....dan doe ik het meteen goed, dan ga ik 3 keer in nog geen twee weken.
De foto's in deze blog zijn op verschillende dagen gemaakt ( 8, 14 en 16 augustus) en bevat nog een aantal heerlijke zomerse plaatjes.
Langs het van der Vlietkanaal vond ik nog een aardig afgevlogen keizersmantel aan op 8 augustus.
Op 16 augustus zagen we er ook nog eentje op die plek maar het beestje had bijna geen vleugels meer over toen.

De lachende ....rode heidelibel (steenrode?)

Bambi met grote oren, in augustus waren de jonge damhertjes goed te zien, en wat worden ze snel groot.

Kiekeboe juffers vind ik zo leuk, daar maak ik graag een macro foto van.

Bont zandoogje, op 8 augustus waren de vlinders nog volop te zien, de week erna waren het er al veel minder.

Klein geaderd witje, vlakbij de uitgang Zandvoortse laan, waar mijn wandeling van 8 augustus eindigde.
Op 14 augustus ging ik een dagje met Cees op pad
En ook deze keer liet een kleine bambi zich mooi zien.
Het was een heerlijke zomerdag met een afwisseling van zon en wolken.
 Hollandse wolkenlucht, wat is het toch genieten om op dit soort dagen door het duin te wandelen. Dat zou ik dan wel elke dag willen.

De kenners van het gebied zullen deze boompjes wel herkennen, het Groot Zwarteveld.

Mooie damhertman op het Groot Zwarteveld, nog met bastgewei. Dit hert ziet er goed uit, de komende maand zal hij zich helemaal vol eten zodat ie sterk genoeg is om aan de bronst te beginnen. In die periode eten de mannetjes herten nauwelijks.

Even langs het moervosje, die jammer genoeg steeds vlak voor je neus gaat staan en de voorkeur heeft voor de oerlelijke klinkerweg. Het liefst gaat ze daar zitten of liggen. Even was ze op een mooi stukje grasland, zo zie ik haar toch veel liever.
Zaterdag 16 augustus was ik er weer, deze keer samen met Conny.
Aan het einde van de ochtend was het zonnig en lieten de libellen zich goed zien, zoals deze paardenbijter.

En weer een ..rode heidelibel, een bloedrode denk ik, maar ik twijfel steeds tussen de heidelibel soorten.

Met het zonnetje erbij wil de zandhagedis ook wel even tevoorschijn komen, en als je heel rustig dichterbij komt, blijven ze rustig zitten. Ik wist niet dat ze zulke scherpe nageltjes hebben.
De zon verdween echter, het begon hard te waaien en het werd zwaar bewolkt, ineens leek het wel herfst. Mijn vestje moest aan en stil zitten was niet fijn, dus maar weer lekker doorwandelen en zien wat er nog op ons pad komt, we hadden al veel mooie momenten gehad die dag, daarover later meer.
Eindelijk een vossenfoto waar ik heel tevreden over ben, niet te dichtbij en niet poserend en vooral niet op de klinkerweg.  Gewoon mooi in het open veld en in actie.

Opklaringen aan het einde van de middag, zodra de wolken verdwenen en de wind iets minder werd, voelde het niet meer zo herfstachtig aan.

Sprinkhaantje bleef even mooi zitten.

Tegen zessen waren we terug
bij De Oase, om op het terras
nog even na te genieten met
wat drinken en appeltaart. 
Het roodborstje aan de rand van het terras liet zich goed fotograferen, ook de koolmezen waren niet bang, die kwamen op de tafeltjes om de kruimels weg te pikken.
Het waren weer een paar heerlijke dagen in de prachtige natuur van de AWD, ik had het echt gemist. 

1 opmerking:

  1. Wow schitterend Ghita!
    Ik ben dit jaar nog helemaal niet in de AWD geweest. Kun je nagaan. Dit roept niet alleen herinneringen op maar ook krijg ik behoorlijk zin in erheen te gaan ;-))
    Nu zitten er natuurlijk ook interessante vlinders. Heerlijke gevarieerde blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita