maandag 14 juli 2014

Zomerblog Amsterdamse Waterleidingduinen (2)



Deel twee van de AWD zomerserie staat in het teken van de vlinders en libellen, in deek 1 waren het vooral hertjes. Vooral de vlinders lieten zich goed fotograferen. Bij de libellen was het een ander verhaal, de meesten waren erg vliegerig (grote keizerlibel) of gingen op de meest onmogelijke plekken zitten dat een mooie foto er niet in zat. 

Bruin zandoogje. Na de vlinderdip van begin juni waren er nu volop vlinders te zien, en vooral deze zandoogjes waren in grote aantallen aanwezig. Vaak erg vliegerig, maar soms zaten ze even stil om wat nectar te snoepen. Het kruiskruid is heel populair bij de vlinders in de AWD.  



Groot dikkopje, na de bruine zandoogjes was dit de meest voorkomende vlinder in het duin.

Ook het koevinkje was overal te zien, en ook deze vlinder heeft een voorkeur voor het kruiskruid.

Atalanta, ondervleugels. Het viel me op dat veel atalanta's tegen de boostammen aan gaan zitten, ik denk dat er in de schors iets lekkers voor ze zit.

Atalanta, bovenvleugels, even opwarmen op de straat. Ik zag veel atalanta's rondfladderen.

Heivlinder, een heel onopvallende vlinder. Op het zand zittend, loop je er zo voorbij en ook deze had ik niet gezien, als ie niet aan kwam vliegen en op de boomschors plaatsnam.

Klein koolwitje
Kleine vuurvlinder

Bruin blauwtje op rolklaver. Met veel geduld kon ik deze van heel dichtbij met de macrolens fotograferen.
Even dacht ik dat dit het icarusblauwtje was, maar ik vond het vlindertje te klein voor deze soort. Het icarusblauwtje is ongeveer 3,2 cm, dit vlindertje zo'n 2.5 cm

En waar ik het ook aan zag, de bovenvleugels zijn donker. Dit lijkt wel op die van het icarusblauwtje vrouwtje maar bij het bruin blauwtje is een kenmerkende zwarte stip bovenop de vleugel te zien, deze ontbreekt bij het icarusblauwtje.

De eerste st. Jansvlinder zette ik op 26 juni op de foto. Ik wist de plek waar ze ieder jaar te vinden zijn, dit keer zag ik er maar eentje, en die werkte leuk mee door zo rustig te blijven zitten dat ik de foto's met mijn macrolens kon maken. Later tijdens het wandelen heb ik er nog eentje zien vliegen, maar in juli zijn deze dagactieve nachtvlinders volop te zien in de AWD. En met deze vlinder op de foto was ook mijn tweede wens uitgekomen, naast de damhertkalfjes van mijn vorige blog.

De zuringspanner, ik denk het vrouwtje, want het mannetje heeft andere voelsprieten, die lijken meer op een soort antennes.

De kleine parelmoervlinder bleef maar laag in het gras zitten, ik wilde de mooie zijkant vastleggen, dan is ook duidelijk waar deze vlinder zijn naam aan heeft te danken, de witte vlekken kunnen in het zonnetje een parelmoerachtige glans geven, helaas is dat hier niet goed te zien, maar de vlinder is er nog de hele zomer, dus ik ga er gewoon nog een keer voor.

Het hooibeestje, een klein vlindertje dat ook het liefst laag bij de grond zit.

De steenrode heidelibel
En door de libel rustig te benaderen is het mogelijk een foto van heel dichtbij te nemen. Hier kon ik op een paar centimeter komen en met de macrolens een close up van de kop maken.

Gewone oeverlibel (vrouwtje)

 Grote keizerlibel? Ik weet het niet helemaal zeker, het is in ieder geval een libel van de glazenmaker soort.

Paringswiel van de juffers (lantaarntjes).
De foto's zijn gemaakt op 23 en 26 juni en op 1 en 4 juli. Ik telde op 26 juni 12 vlindersoorten, 10 dagvlinders en twee dagactieve nachtvlinders.
In de derde AWD zomerblog zal in ieder geval 1 bijzondere vlinder te zien zijn die hier nog niet is genoemd...... 

5 opmerkingen:

  1. Prachtige serie weer Ghita, ik vind de parelmoer vlinder echt helemaal geweldig.
    De Sint-jansvlinder is ook heel mooi, prachtige soort ook.
    De libellen heb je ook heel goed kunnen fotograferen.
    Hier nog steeds heel weinig vlinders te zien.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel bijzondere en mooie blog Ghita,
    prachtige scherpe foto's van de vlinders en libellen. De close up is super.
    ben blij dat je de namen erbij hebt gezet, mooi om te vergelijken.
    gr.
    Joost

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great photo! Our compliments...
    Greetings from Poland :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pracht foto's Ghita, de parelmoervlinder vind ik wel bijzonder mooi.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig blog met al deze verschillende vlinders.
    Ook je libellen zijn heel mooi, en je grote keizerlibel is ook echt de grote keizerlibel.
    Zijn lijfkleur zegt misschien iets anders maar deze zie je wel meer.
    Ik heb genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita