woensdag 7 mei 2014

Polderpark Cronesteijn

Een blogje Natuur dichtbij huis,


Dat je niet altijd ver van huis hoeft te gaan voor mooie natuurmomenten, wil ik in deze blog laten zien. Park Cronesteijn ligt op nog geen 10 minuten fietsen van mijn huis. Het is een polderpark, waar natuur en recreatie samengaan.
Pinksterbloemen waren in April op verschillende plekken te zien in Cronesteijn. Geen velden vol, maar hier een daar een paar bloemen. Te weinig om dat leuke vlindertje, het oranjetipje aan te trekken.

Daslook was er ook volop in het bos-gedeeltje rondom de oude slotgracht. Als je niet van de geur van uien of knoflook houdt, kun je dit gedeelte beter vermijden. Ik probeerde hier wat creatieve daslook foto's te maken, wat nog helemaal niet meevalt.


Dit bont zandoogje was even gaan zitten op het koolzaad. Er waren ook veel witjes, maar die bleven maar fladderen. De vlinders waren erg rusteloos, en zo kreeg ik alleen deze vlinder redelijk op de foto. Gelukkig volgen er nog meer vlindermaanden dus ik hoop de andere soorten ook nog vast te leggen.
In het grote weiland, dat niet toegankelijk is, broeden weidevogels zoals kievit, scholekster en grutto. Deze grutto liep aan de rand van het weiland. Ik zat aan de overkant van een slootje, redelijk dichtbij deze grutto.
Even een nog lager standpunt, gewoon omdat ik de foto's dan het mooiste vind, de vogel komt dan mooi vrij van de achtergrond. 
Ook in Cronesteijn trof ik allerschattigste kleine gansjes aan.
De smaaktest, moeder gans test het fluitekruid, het kleintje gaat voor de paardenbloem.
Ganzengezinnetje
Nog een paar foto's die ik maakte rond vogelplas Starrevaart. Op de plas zelf was die dag niets te beleven, er waren alleen kokmeeuwen op fotografie afstand. Gelukkig was er rondom de plas in het riet nog wel van alles te zien.
zoals deze rietzanger. Erg lastig fotograferen, het waaide behoorlijk en deze vogeltje verstoppen zich graag.
Wat verderop in de polder zag ik deze grazende koe, met spiegeling. Daarvoor wilde ik wel even van mijn fiets afstappen. Blijft lastig, fietsen en fotograferen, al wandelend gaat dat toch een stuk beter.
Polder landschap met een wolkenlucht die steeds dreigender werd......Er was voor die middag regen (met onweer) voorspeld, dus ik besloot toch maar even door te fietsen richting huis. De regen bleef weg en ik keek terug op een lekkere fietstocht door het groene hart. Wat mij wel verbaasde was dat sommige weilanden al gemaaid waren, midden in het broedseizoen. Normaal kom ik op zo'n fietstochtje vaak wel grutto's tegen in een van de weilanden. Deze dag zag ik geen enkele grutto. Zo jammer.....

6 opmerkingen:

  1. Ook dicht bij huis heb je veel moois gezien en vastgelegd Ghita.
    De bloempjes zo mooi fijntjes met prachtige tere kleuren, hier hou ik van.
    Maar ook de gans met zijn jongen is erg mooi om te zien.
    Mooie serie weer.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Om de een of andere reden kan ik geen reactie zetten bij je blog, daarom gebruik ik deze mogelijkheid.
    ik vind dat je mooie foto's van de bloemetjes gemaakt hebt, mooi contrast tussen onderwerp en omgeving.
    Grutto's zo dichtbij is natuurlijk altijd aantrekkelijk. Zo vaak gebeurt dat niet.
    En dat maaien, dat blijft een probleem. Er zijn nog steeds veel boeren die alleen aan hun oogst denken en maaien in het broedseizoen. Ik ben bang dat dat de reden is dat je weinig vogels in de weilanden hebt gezien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Heerlijk, zo'n park dichtbij huis. Je hebt er een mooi blog van geschoten.
    Je bloemenfoto's vind ik er mooi geworden, zoals die je hierboven hebt staan: heel mooi met de herhaling en de zachte tinten om de bloem heen. De ganzen met hun snavel vol: top!
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk hè: die kleine gansjes. Ik heb ze ook op de foto gezet, het blijft leuk dat kleine grut!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Werkelijk een schitterend blog Ghita.
    Mooie omfloerste foto's van de pinksterbloemen en den andere bloemen
    maar ook de Grutto. Mooie pastelkleuren en het kijkt heerlijk weg :-)
    De gans met de kleintjes zijn geweldig om te zien.
    Werkelijk een geweldig blog.
    Complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita