woensdag 13 november 2013

Bos-Vogelhut Hoenderloo

Een dagje vogelen in een boshut in Hoenderloo,


Na 5 verregende vrijdagen was het op vrijdag 8 november eindelijk weer eens droog, met zelfs een waterig zonnetje. Maar goed ook, want deze dag had ik met Miranda het vogelhutje in Hoenderloo gehuurd. Een hele dag vogeltjes fotograferen aan de bosrand van het Deelerwoud.
Al meteen kwamen de boomklevers af en aan, maar wat zijn die vogeltjes vlug, ze zitten bijna nooit stil. En als ze eventjes stil zitten is het slechts een seconde. Dus in het begin hadden we vooral foto's met onscherpe vogels of lege takken. De licht omstandigheden waren voor mijn camera niet optilmaal, ISO 400 en dan nog soms sluitertijden onder de 1/100e. Dan moet je gewoon hopen op vogels die even stil blijven zitten, dan is het te doen.
Ook de glanskopjes (of matkopje?) kwamen in het begin veel vuldig op het voer af dat op verschillende plekken was verstopt. Aan het einde van deze tak lagen wat zonnepitten, de vogeltjes landden dus steeds op deze plek. Dan is het gewoon scherpstellen op de tak en wachten op het moment dat er een vogel landt.


Maar onze favoriet van deze dag was mevrouw Grote bonte specht.
Altijd alert op de geluiden in de omgeving

De blaadjesblazer van de buurman vond ze niet leuk. toen het lawaai begon bleef ze heel lang stokstijf zitten. Voor ons wel gunstig, een stilzittende specht is makkelijker te fotograferen dan een hamerende specht.


De boomklever bleef weer eventjes zitten op de tak. Jammer genoeg kon ik de achtergrond niet wat waziger krijgen (kleinere scherptediepte), nu vind het toch wel erg aanwezig in de foto's. Op de site van Miranda zie je de achtergrond wat minder nadrukkelijk aanwezig, vind ik mooier, maar ik weet niet of ik dit met mijn camera voor elkaar ga krijgen. Wie weet de volgende keer.


Een doodgewone mus is ook leuk. De mussen kwamen soms met hele groepjes tegelijk, niet alleen op deze tak maar ook tussen de stronken die bij het water lagen. Maar ik heb daar geen echt blog-waardige foto's van kunnen maken.


Ook weer op de bekende tak, het glanskopje dat zit te overwegen een bad te nemen.


Ja, het glanskopje heeft het water gevonden en begon even lekker te badderen.


Pimpelmeesjes vind ik altijd zo schattig
Lief toch. Er waren niet zo veel pimpelmeesjes aanwezig. In de ochtend waren het vooral de glanskopjes die zich lieten zien.  's Middags hebben we ze niet meer gezien. Waarschijnlijk waren de buikjes rond gegeten.


Dorstige koolmees
en ook even lekker spetteren in het water.
Het was een mooie dag in Bos-vogelhut Hoenderloo
De tijd vliegt voorbij, zeker als er veel te zien is.
's middags werd het aanzienlijk rustiger en zagen we bijna geen vogels meer.


 We komen zeker nog een keertje terug, in de zomer, als er weer andere soorten zijn, zoals de appelvink en ook de licht omstandigheden wat beter want het was nu toch wel wat worstelen met sluitertijden en ISO waarden.

7 opmerkingen:

  1. Oh, wie hübsch ... Meister Specht. Hier kommen diese schönen Vögel sogar bis in die Stadt, um sich am Futter für die Meisen gütlich zu tun.

    Wünsch dir einen schönen Tag,
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder mooie vogel en heel mooi gefotografeerd Ghita.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig hoeveel vogeltjes daar komen Ghita.
    Ik heb er dan wel veel in de tuin, maar toch niet de specht en de boomklever.
    Pracht foto's heb je gemaakt.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piękne zdjęcie dzięcioła. Mnie tylko raz udało się go "złapać" aparatem. Pozdrawiam.
    Mooie foto van een specht. Ik heb een keer in geslaagd om "vangen" de camera. Jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk hé dat je dit mag vast leggen ik voel gewoon hoe fijn en blij je daar van wordt !!
    gr,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. altijd leuk een dagje in een hut voor de vogels ;-) mooie foto's van de bonte specht

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Woodpeckers are captivating birds and this is a great photograph.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita