donderdag 17 oktober 2013

Paddenstoelen


in het Drents Friesche wold....


Tijdens ons midweekje Drenthe, begin oktober, ben ik er nog een paar keer op uit geweest om in de buurt van ons vakantiehuisje paddenstoelen te fotograferen. Tijdens een van de wandelingen had ik veel vliegenzwammen gezien, dus op een van de middagen ben ik even terug gegaan naar dat plekje.
 De vliegenzwam, onze bekendeste paddenstoel. Rood met witte stippen.
De witte stippen zijn restanten van het vlies (velum) dat om de paddenstoel zit als hij uit de grond komt. Links op de foto zie je nog een paddenstoel die nog helemaal omhult is met het witte vlies. Als het veel regent, dan spoelen de witte stippen van de paddenstoel eraf. Maar gelukkig, het was een tijdje droog gebleven dus kon ik de vliegenzwam in volle glorie fotograferen.
Het valt nog niet mee om de vliegenzwam een beetje leuk te fotograferen. Ze stonden allemaal in het gras, dus dan ontkom je niet aan storende grassprietjes eromheen.
Nadat het met de macrolens niet wilde lukken, de zwam was gewoonweg te groot, besloot ik van een afstandje in te zoomen (groot diafragma). Helaas was de omgeving waar de zwam stond heel druk, maar ik ben niet zo dat ik dan alles eromheen maar weg ga halen, de blaadjes, het gras, de dennenappels en naalden, het hoort ger gewoon bij.
Dezelfde paddenstoelen, maar dan vanuit een andere hoek.

En nog een keertje maar dan weer vanaf een ander punt.
Een nog wat jonger exemplaar. Het rood op de hoed is maar een dun laagje, en dat is het gedeelte dat giftig is. Het rode vlies bevat toxische verbindingen die een  hallucinerend effect zouden hebben. 

Met de macrolens, een detailfoto van de hoed van de vliegenzwam.
Nogmaals maar met net een iets anders standpunt waardoor de paddenstoel erachter ook wazig in beeld komt. En nu ik deze foto's uitzoek, zie ik dat ik de onderkant (de plaatjes) niet heb gefotografeerd. Nu was het ook lastig om met mijn camera onder de paddenstoel te komen, daarvoor zou ik een omgevallen exemplaar moeten gebruiken, maar die was er die middag niet.
een klein zwammetje tussen het mos,
En nog eentje, waarschijnlijk een fopzwam (ja zo heet ie hoor).
Een beetje spelen met het licht, ik was op zoek naar de lichtbolletjes (bokeh) in de achtergrond. Dat valt niet mee, een fractie draaien met je camera en het ziet er weer helemaal anders uit.
Het niet meer zo kleverig koraalzwam. Dit kleine zwammetje was bijna helemaal uitgdroogd, ik had nog wat water in mijn flesje en dat heb ik over de zwam uitgedruppeld 
En het valt ook niet mee om dit kleine zwammetje leuk te fotograferen. Gelukkig duurt de herfst nog even en kan ik lekker veel oefenen met dit soort zwammetjes.
Ik denk dat dit een boleet is, eekhoorntjesbrood misschien? De boleet heeft een bruine hoed en aan de onderkant een stelsel van buisjes ( in tegenstelling tot de vliegenzwam die lamellen heeft). Uit deze buisjes komen bij volwassen paddenstoelen de sporen. Eekhoorntjesbrood is een eetbare paddenstoel. Dit is dus geen eekhoorntjes brood maar een kastanjeboleet.
Deze vond ik wel schattig, ze leken wel van fluweel, dit is de dennevoetzwam, met dank aan Nel die mij op facebook even op weg hielp met de namen.
Nog even creatief met paddenstoel en herfstblad
Toen ik het bospaadje bekeek zag ik één blaadje in het zonlicht, het viel op tussen de andere blaadjes die niet in het licht lagen.
De herfst is een heerlijk seizoen om te fotograferen, en ik vind die macrofoto's van de kleine stoeltjes en het spelen met (tegen)licht zo ontzettend leuk, dat ik de komende tijd, als het niet regent, vaker op pad ga om paddenstoelen en zwammen te fotogrageren, want al kijkend naar andere blogs en foto's doe ik weer zoveel inspiratie op, dat ik vol ideeën zit voor een volgend uitstapje.

5 opmerkingen:

  1. Prachtige paddo serie Ghita, nr 2 vind ik 1 van de mooiste samen met de paddo / herfstblad.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een echte mooie herfst serie Ghita en je hebt er veel kunnen vastleggen !!
    grt,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita,
    erg mooi gefotografeerd.
    ik ben gek op vliegenzwammen ben ze nog niet tegen gekomen.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie mit Kuchenteig getupft. Man kann es sich nicht vortstellen, dass dieser schöne Pilz giftig ist.

    Liebe Grüße
    Waldameise

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita