zondag 7 juli 2013

van zomer tot herfst in de AWD

De dag begon zo mooi, donderdag 4 juli, een blauwe lucht, zon, een licht briesje. Ik wandelde helemaal blij de AWD binnen, dit zou een mooie warme zomerdag worden. Maar toen ik 9 uur later (!) de duinen verliet was het grijs, miezerde het en stond er een straffe westenwind. Maar in die tussenliggende uren heb ik mij natuurlijk weer opperbest vermaakt. Van macro tot tele, tot landschap, alles zat erin deze dag.
Tegen negen uur 'smorgens liep ik bij ingang Zandvoortselaan het gebied in. Het was heerlijk rustig en naast de zang van vogels hoorde ik helemaal niets. Ik besloot via de Appelenberg en Rozenwaterberg naar het Vliegersmonument te lopen. Bij dat monument zie je altijd wel damhertjes, en ik hoopte nog op mijn eerste kleine damhertje van dit jaar.

Daar is bambi, ze stond goed verstopt op een donker plekje aan de bosrand. Wat verderop, buiten beeld, stond moeder haar te roepen, de geluidjes van de herten doen dan denken aan miauwende katjes.


De libellen vlogen overal rond, maar mooi ergens gaan zitten deden ze niet. Ja op het pad. Hier een oeverlibel vrouwtje, die mij even zat aan te grijnzen.

Deze blauwe joekel zag ik al een paar keer overvliegen, de grote keizerlibel. toen hij ergens in het gras landde en bleef zitten, greep ik mijn kans. Na 1 foto ging ie er weer vandoor.

Landschapje in de buurt van het eiland van Rolvers. ik besloot even de Pannenlander weg te nemen om daar via een zijpaadje bij een veldje te komen waar het vol bloemen staat.

En bloemen betekent in deze tijd van het jaar......vlinders. Hier zit het groot dikkopje te genieten van de nectar van de distelbloem.

Ook de bruine zandoogjes waren volop aanwezig en ook deze vlinders vonden de distels erg leuk. Gek genoeg zag ik vooral deze twee soorten vlinders. Het icarusblauwtje heb ik deze dag helemaal niet gezien, en ook de St.Jansvlinder kon ik nog niet vinden.

De kleine parelmoervlinder was er wel, een van de mooiste vlinders in de duinen. Helaas ging het op een niet zo mooie plek zitten. En deze vlinder zou ik nou eens met gesloten vleugels willen zien, de ondervleugels zijn namelijk prachtig en je weet dan meteen waarom deze vlinder zo heet.

Een jong vosje, al helemaal tam. Het was niet te voorkomen dat de jongen net als hun ouders gevoerd worden en dus nu al helemaal aan mensen gewend zijn.

Nogmaals dit mooie jonge vosje.

Bij de vossen had ik met Henk afgesproken. Er waren verder nauwelijks mensen bij de bekende vossen stek, er werd niet gevoerd dus we konden de vossen hun gang laten gaan en zo zagen we hoe twee vossen het met elkaar aan de stok kregen. Het ging er hard aan toe en ook heel snel, waardoor ik maar 1 foto had die nog een beetje redelijk was, de rest was onscherp. Terwijl even later deze twee vossen in de struiken liggen uit te hijgen, lopen wij wat verder.

En dan komen weer een andere vos tegen. Dit vosje met een wat vale vacht (volgens mij heeft het dier zelfs een naam: Bleekie) zat een beetje chagrijnig te kijken. We weten dat ze jongen heeft die nog wat kleiner zijn dat het andere jonge vosje, maar deze jongen laten zich niet zien. Misschien zijn ze nog schuw zoals het hoort bij een vos.

De rups van de st. Jacobs vlinder.
Al wandelend zien we boven ons de lucht steeds donkerder worden, het begint ook hard te waaien en het wordt fris. Mijn jasje gaat aan en even later begint het zelfs te miezeren. Ik kom zelfs licht te kort voor echt mooie foto's, bijna alles is in de prullebak gekomen. Alleen onderstaande foto van het damhertje was nog wel aardig.

Een damhertje, een van de weinige hertjes die we zagen deze middag. Henk en ik hebben allebei het idee dat er minder damherten zijn dan vorig jaar. Maar toen we later iemand spraken werd deze mening niet gedeeld. Maar ik zie zelf echt veel minder herten, ook niet meer de grote groepen mannetjes die ik eerdere jaren altijd wel tegen kwam op het Vinkeveld of de Beukenlaan.
Rond zes uur waren we bij uitgang Pannenland en kon ik van Henk een lift krijgen naar Leiden. Het was een prachtige dag, met zeer wisselende weersomstandigheden en mooie momenten in de natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita