woensdag 1 mei 2013

The Circle of life

Jong leven in de Poelgeest polder. De kleine dieren hebben een hoog schattigheids gehalte dus deze blog zal beginnen met een aantal "agossie, wat lief" foto's.
Het duurde even maar eind april waren daar toch de eerste lammetjes. De schapen waren ook weer losgelaten in de polder, waardoor je goed moest kijken waar je liep, want de schapenstront lag overal.
Dit kleintje was niet bang en kwam vrolijk op mij af gerend. Jong, onschuldig en nog niet wetende wat hem / haar in het leven te wachten staat.


Lente! Helaas wilde het lammetje echt niet kijken, het bleef maar grazen. Het gras begint er alweer lekker fris groen uit te zien. Dat is maar goed ook want er zijn meer grazers.


Agosssie wat lief (ja hoor daar issie dan)...dit is toch gewoon super schattig.

En dit gansje is ook so cute, die kleine onhandige vleugeltjes.
Ik was in de polder ergens in het gras gaan zitten, op een plek waar de ganzenfamilies in de buurt waren. Na een tijdje waren ze aan mij gewend en kon ik voorzichtig iets dichterbij komen. Zo deed ik dat steeds, blijven wachten en kijken of de ganzen niet onrustig worden.  De ouders sloegen niet aan en begonnen niet te blazen dus ik kon op zo'n afstandje van 5 meter deze foto's maken.

De kleintjes liepen allemaal door elkaar heen, dus het was heel lastig om een gansje goed en vrij van andere gansjes op de foto te zetten.

Een treintje met iets oudere ganzenkuikens.

Toch al ietsje minder schattig.
En van minder schattig gaan we naar helemaal niet schattig. De blogtitel heet "Circle of life". Ik begon met de jonge dieren waarvan het leven net begonnen is.
Maar in de voedselketen zijn er ook dieren die door andere dieren worden gegeten, en zo was ik getuige van de onfortuinlijke kikker wiens leven eindigde in de bek van de blauwe reiger.
Voor wie dit liever niet ziet..snel door scrollen naar beneden (6 foto's overslaan).
 

En de kikker was verdwenen. Deze reiger eet ook jonge gansjes dus voor de lieve schattige pulletjes blijft het oppassen geblazen. In de kringloop van het leven is het bij de dieren een kwestie van eten en gegeten worden. Ook de kleine gansjes uit deze blog moeten goed meneer reiger in de gaten houden, want ook dat staat er wel eens op zijn menu.


En om weer met lief en schattig te eindigen, nog 1 foto van het lammetje, en zo is ook de blog circel weer rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita