donderdag 29 november 2012

Herfstmacro's

Een blogje vol macrofoto's: mosjes, zwammetjes en een spinnenwebje in de mist. 


Afgelopen weken heb ik de weinige mooie dagen benut om erop uit te gaan. En dicht bij huis heb ik toch een aardige serie macrofoto's kunnen maken.

Spelen met de macrovoorzetlens en tegenlicht....voorzover er licht was, want veel zon was er niet op deze dag.

De sporekapsels van een mosje, ik probeerde een kleine scherpte diepte, toch best lastig om een keuze te maken welk deel je nou scherp wil hebben, hoeveel spore kapsels, allemaal, of eentje of een paar, ik ben gewoon wat aan het uitproberen geweest en dat viel toch best nog tegen.


Ik probeerde zo'n standpunt in te nemen dat de lichtcircel precies achter het sporekapsel viel.

Of toch wat creatiefs, ik ben er nog niet uit....vind ik dit mooi, het heeft wel iets, maar toch.....

Dan vind ik persoonlijk deze "knuffel tussen twee sporekapsels bij ondergaande zon" leuker

Ik laat de sporekapsels van het mos even achter en wandel verder door park Cronesteijn. Langs het wandelpad zie ik deze geweizwammetjes. En ik ga door de knieën, zelfs op de knieën, soms wat vreemd aangekeken door voorbijgangers, die zich afvroegen waarom ik kniel bij een boomstronk met mos.....

En weer even spelen met licht. Wat vind ik dit toch leuk om te doen. Ik zou mij een hele dag kunnen vermaken op een paar vierkante meter waar genoeg zwammetjes staan, wat mos en een beetje zon.

Ik zag de waterdruppeltjes op het zwammetje glinsteren in de zon, maar oh wat is het moeilijkom die glinstering te fotograferen.

En ook zo rechtopstaand is het toch wel een heel leuke foto geworden.

Deze foto nam ik op een mistige ochtend gewoon op ons balkon, de druppels lijken wel pareltjes

De vruchtjes van de kardinaalsmuts,zeer fotogeniek.
Dit was even iets anders tussendoor, ik vind macrofotografie heel leuk om te doen, maar ik heb ook wel gemerkt hoe moeilijk het is. Jammer ontbrak het vaak aan zonlicht en kon ik niet vaker op pad voor dit soort foto's. Want ik weet zeker, dit ga ik vaker doen.

6 opmerkingen:

  1. Pracht foto's Ghita, mooi de pareltjes in het spinnenweb. Maar ook de druppels op de zwammetjes zijn mooi. Moeilijk was het dan wel, maar het is je goed gelukt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt wel tentakels mooi gedaan lieve groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie Ghita, die met de druppels springen er voor mij uit.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi gedaan dit en je geeft me weer een idee om de macrolens toch nog even los te laten voordat koning winter alles wit maakt....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,

    hele mooie serie met de geweizwammetje en vooral de druppeltjes erop. Prachtig gezicht vind ik dat. ook de druppels in de spinnenwebben heb je mooi weten weer te geven. De sporenkapsels zijn ook fraai. Ik vind dat ook zo leuk om vast te leggen. 17 november heb ik er een aantal gefotografeerd maar die zie je nog wel voorbij komen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooo wat mooi.
    Als ik dit zie, wil ik echt een macrolens!!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita