zaterdag 20 augustus 2011

Paars, de Gooise hei

Een dagje fotograferen op de hei. Altijd leuk en met Loes is het ook altijd heel gezellig.
We hadden dit keer een woensdag geprikt om ons te wijden aan landschaps fotografie op de prachtige paarse Westerheide.
En dat valt nog niet mee. De belichting was zo ontzettend moeilijk. Was de lucht mooi, dan was het landschap te donker, was het landschap mooi, had ik zo'n bleke lucht. Bewerken wil ik zo min mogelijk, dus deze is niet helemaal naar wens. Hoewel Jeroen bij het bekijken van de foto's bij deze opmerkte:"dat is een mooie foto"





Ik in actie op de hei (foto gemaakt door Loes)
En wat het weer betreft waren de omstandigheden prima voor macrofotografie. Dus regelmatig vergaten we de landschappen en gingen we op de grond voor de kleine bloemen en beestjes. We begonnen die dag in het bos....
Waar het wel herfts leek, zoveel paddestoelen. Heksenboter, parasolzwammen en deze mooie felle koraalzwammen. Het was er allemaal.
Er zaten heel veel kikkertjes in het bos die alle kanten op sprongen. Dit kikkertje bleef even op een mooi plekje stilzitten, ik had geluk, want even later sprong ie weg.
Stijve ogentroost. Kleine bloemetjes dus werk voor de macro voorzetlens. Deze plant houdt van kalkhoudende zandgronden, zoals heide grond en is de laatste jaren sterk in aantal afgenomen. Van oudsher staat het kruid bekend als geneeskrachtig voor de ogen.
Dit LVB wrijft zich even in het oogje (heeft misschien van de ogentroost gesnoept). Ook dit is een leuke fotografie uitdaging. Het rood gaat in de zon namelijk heel snel glimmen..
Zodra de zon kwam, lieten ook de vlinders zich zien. Hoewel het vooral de koolwitjes waren, een enkele heivlinder of een vuurvlindertje. Het boomblauwtje heb ik helaas niet gezien, daar hoopte ik wel een beetje op. Ik hoopte ook weer op een ree op de mooie bloeiende hei. Vorig jaar had ik de ree op de hei (die toen minder mooi bloeide als nu).







Deze sprinkhaan had een heel mooi camouflage pakje aan . Over zijn rug loopt een groene baan, precies een grasspriet.
Hoog in de boom zaten zwaluwen. Ik dacht huiszwaluwen, maar zo te zien zijn het toch de boerenzwaluwen. Grappig, ik zag pas later op de foto dat hier een jonge zwaluw wordt gevoerd, de ander zit verwachtingsvol met zijn snaveltje open. Dit had ik bij het maken van de foto niet gezien, de afstand was ook heel groot, dus met dit resultaat ben ik heel tevreden.
Niet ver van de hei ligt een klein natuurgebiedje "Zanderij Cruysbergen". Daar vonden we heel veel zonnedauw. Ik was helemaal blij, want ik had nog nooit eerder zonnedauw gefotografeerd.  Er stond ook klokjesgentiaan, een zeldzame soort. Maar daarvan had ik geen mooie foto's.
Waar de log met landschaps foto's begon, ga ik er ook mee eindigen. Tussendoor veel macrofoto's gemaakt, wat is dat leuk om te doen. En ja, landschapsfotografie, ik vind het echt moeilijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita