vrijdag 4 februari 2011

Zwartbuikwaterspreeuw in de AWD 2011

Of eigenlijk de Zwartbuikwaterspreeuw. Want dat is de naam van het vogeltje dat het al sinds november ontzettend naar zijn zin heeft in de Amsterdamse Waterleidingduinen. En hij is niet in zijn eentje, er is zeker nog 1 ander exemplaar waargenomen.
Daar zat ie dan, prachtig op een betonnen randje, maar wel met een heel mooie achtergrond. Ik ging op mijn knieen en ondersteunde de camera met mijn ellebogen, om zo vanuit een mooi laag standpunt mijn foto's te maken.

De Zwartbuikwaterspreeuw (Cinclus cinclus cinclus) komt volgens mijn eigen vogelgidjse niet eens voor in Nederland. Het mag dan ook wel uniek genoemd worden dat ze deze winter in de AWD te zien zijn. Veel fotografen en vogelaars zijn al naar het gebied gekomen om dit prachtige vogeltje te zien. En de waterspreeuw zelf? Die vind het allemaal prima.
deze foto stond ook in mijn vorige log, maar ik vind hem hier ook nog mooi tussen passen.
Gewillig draait hij zich om op de "rotspunt" en gaat vrolijk heen en weer staan wippen, net of hij snelle kniebuigingen maakt. Op Youtube vond ik een heel grappig filmpje met deze "dippper" in de hoofdrol, klik hier voor het filmpje. Het is opvallend dat dit vogeltje helemaal niet schuw is, mensen kunnen op zo'n twee meter komen. Waarschijnlijk komt ie uit het dunbevolkte Noorden waar hij geen mensen gewend is, en dus ook geen gevaar ziet in deze wezens op twee benen, maar meestal ook liggend op hun buik, zodra ze in de buurt van de waterspreeuw komen.
Ondertussen genoot ik enorm van mijn momentje alleen met de waterspreeuw.
Hij had het beton even verruild voor wat anders, maar bleef mooi poseren en dippen. Dat maakte het fotograferen wel wat lastiger, want echt stilzitten, doet dit vogeltje niet. Heel even liet ie wat geluidjes horen, zou hij gaan zingen? Het bleef bij een paar toontjes en vervolgde daarna zijn dip-sessie.
Even naar beneden kijken, klaar om het water in te duiken. Even later dook ie ook het water in en verdween onder water. Echt heel bijzonder hoe dit vogeltje onder water zijn voedsel weet te vinden. Helaas verdween hij onder het bruggetje en vond ik het mooi geweest, de waterspreew in het water of aan de waterkant had ik al een paar keer eerder vastgelegd, maar zo mooi zittend als deze morgen, had ik hem nog niet. Dank je wel waterspreeuw.
Dit portretje had ik ook nog gemaakt. Helaas gaat mijn lumix bij weinig licht protesteren en krijg ik vooral veel ruis.
Ik weet niet hoe lang deze wintergast nog blijft in de AWD. Maar ik weet zeker dat ik bij mijn volgende bezoekje toch weer even bij hem (of haar) ga kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita